Prírodná liečba nízkeho tlaku

  1. Prvý krok pri liečbe hypotómie by mal smerovať do kuchyne. Pre vás platí zásada:
    • jedzte pravidelne,
    • častejšie,
    • menšie porcie. Keby ste sa výdatne najedli, vaše telo by spotrebovalo veľa energie na trávenie a mozog by hladoval. Naproti tomu ľahká strava s vysokým podielom zeleniny zlepšuje srdcovú činnosť aj krvný obeh.
  2. Nevynechávajte raňajky. Okrem nízkeho tlaku by ste od hladu mali aj nízku hladinu cukru v krvi. No pozor! Raňajky bohaté na sacharidy a draslík, napríklad zdravé ovocné müsli, nie sú pre vás ideálne, najmä keď máte pred sebou stresový deň. Doprajte si porciu bielkovín a vitamínov skupiny B – cereálne pečivo, syr, vajce, mliečne výrobky. *
  3. Základom vašej diéty by mala byť strava s nižším podielom potravín bohatých na sacharidy, ako sú zemiaky, ryža, cestoviny a chlieb. Do jedálneho lístka zaraďte viac zeleniny a ovocia, pravidelne konzumujte hydinové mäso a morské ryby. Dobrou prevenciou hypotenzie sú aj morské plody a riasy. Na lepšie okysličenie krvi jedzte potraviny s vysokým obsahom železa, napríklad hovädzie mäso a pečeň, vajcia, listovú zeleninu, cviklu, strukoviny a orechy.
  4. Nezabúdajte na soľ. Asi tretina ľudí reaguje na soľ veľmi citlivo zvýšením krvného tlaku. Kým hypertonici by mali počítať zrnká, vy sa v solení nemusíte obmedzovať, poraďte sa však s lekárom, aká denná dávka soli je pre vás primeraná. Ochuťte si pokrmy kvalitnou morskou soľou, no slané čipsy jedzte s mierou.
  5. Pite dostatok tekutín, najmä minerálok a ovocných štiav. Pohár minerálnej vody si dajte hneď po prebudení. Výnimočne si môžete dať pohárik alkoholu, no nie viac, pretože dehydratuje organizmus, čím môže ešte viac znížiť krvný tlak.

 

Čo robiť pri podozrení na nízky krvný tlak? 

Pokiaľ sa vám občas zatočí bez zjavnej príčiny hlava, skúste pomyslieť na nízky krvný tlak a nabudúce tomuto predísť. Vyhýbajte sa dlhému státiu na jednom mieste a v prípade, že je to nevyhnutné, znížte svoje ťažisko (drepnite si, hlboko sa predkloňte). Ihneď pocítite úľavu.

Dôležitý je predovšetkým pohyb. Ideálny je nenáročný šport, ako napríklad rýchla chôdza, plávanie, turistika alebo jazda na bicykli. Rovnako cielené posilňovanie všetkých svalových skupín môže byť prospešné. Krvný obeh povzbudí i striedavo teplá a studená sprcha alebo masáž tela špongiou. Denne by ste mali vypiť dva až tri litre tekutín. Najlepšie sú neperlivé minerálky a odporúčané sú tiež nápoje s obsahom kofeínu, avšak v primeranom množstve.

Všeobecne platí, že pokiaľ dodržujete všetky zásady správnej životosprávy, môžete sa problémom s tlakom vyhnúť. Zdravá výživa, primeraná konzumácia alkoholu a zrieknutie sa cigariet, to všetko zaručuje omnoho menšie riziko vzniku závažnejších chorôb srdca a ciev, čo úzko súvisí práve s krvným tlakom.

A ešte jedna rada. Pozor pri vstávaní! Najskôr si chvíľku poseďte na okraji postele, a až potom vstaňte. Na záver vám popíšem tri cviky, ktoré by vám pri nízkom krvnom tlaku mohli pomôcť.

  1. Strečing rúk - V sede s prekríženými nohami pomaly naťahujte ruky nad hlavu. Ruky (ramená) naťahujte do boku a striedavo nimi otáčajte dopredu a dozadu.
  2. Cvik nôh - Ležte na chrbte, zdvihnite nohy a tri minúty napodobňujte jazdu na bicykli. Tempo postupne zrýchľujte.
  3. Ranná gymnastika - Pustite si svoju obľúbenú hudbu a začnite deň s malou rannou gymnastikou. V stoji pokrčte ľavé rameno, vysoko zdvihnite pokrčenú pravú nohu a približujte ich k sebe. Na každú stranu opakujte 20 až 30 krát. A keď budete mať dobrú náladu, pri cvičení môžete i poskakovať.

Zdroj: internet